وبلاگ

پمپ دیافراگمی صنایع الکترونیک

پمپ دیافراگمی صنایع الکترونیک از کارآمدترین و کاربردی‌ترین تجهیزات و وسایل انتقال موادی هستند که در صنایع مختلف استفاده‌های متفاوتی را دارند. مواد شیمیایی مایع و گاز بخش پراهمیتی از روند تولید در انواع صنایع الکترونیک می‌باشند. محصولات این نوع صنایع از برد‌های الکترونیکی، ریزتراشه‌های کامپیوترها، ساعت‌ها و پخش کننده‌های DVD برخوردار هستند. در این صنایع، جهت انتقال مواد شیمیایی به طور معمول از پمپ‌های دیافراگمی بابت دسترسی به ظرفیت کامل استفاده می‌نمایند. از آنجایی که برخی از مواد شیمیایی می‌توانند بسیار خطرناک و تهاجمی باشند، انتخاب این پمپ‌های دیافراگمی مناسب از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشد. علاوه بر این، انتخاب درست پمپ‌ها در تهیه قطعات الکترونیکی باکیفیت استاندارد نیز بسیار تأثیرگذار خواهدبود.

بررسی مزایای پمپ‌های دیافراگمی

پمپ‌های دیافراگمی بسیار کم خطر هستند. همانطور که می‌دانید فعالیت این پمپ‌ها در زمینه انبساط هوا می‌باشد، به همین جهت است که آتش‌سوزی، اشتعال و انفجار در آن‌ها در پایین‌ترین محدوده خود قرار دارد. علاوه بر آن، این پمپ‌ها بسیار منعطف می‌باشند. در حقیقت می‌توان پمپ‌های مدنظر را به وسیله لوله‌ها به منبع‌های مربوطه متصل نمایید. حتی می‌توانید این پمپ‌ها را در منبع‌های مرتبط و یا در بین سیال حلال قرار دهید. فشار تولید شده توسط این پمپ‌ها در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

این فشار مواد را به سمت جلو حرکت می‌دهد و تا اعماق بسیاری را پشتیبانی می‌کند. کارایی این محصولات می‌تواند بسته به عواملی نظیر نوع فعالیت و مواد اولیه به کار گرفته شده در ساختار آن‌ها فرق کند. توصیه می‌کنیم به هنگام استفاده از این پمپ‌ها تمامی قوانین و مقررات مربوط به آنها را به طور کامل رعایت نمایید؛ همچنین می‌توانید جهت شروع و به راه اندازی این نوع پمپ‌ها از مشاوران و متخصصان فعال در این زمینه مشورت بگیرید. در این صورت ماندگاری، دوام و عمر این پمپ‌ها افزایش پیدا می کند.

ویژگی پمپ دیافراگمی صنایع الکترونیک

این دسته از پمپ‌ها به هیچ عنوان دچار سیل مکانیکی و نشتی درون خود نخواهند شد. نشتی تنها هنگامی رخ می دهد که یک و یا هر دو دیافراگم دچار پارگی در ساختار خود شوند‌. پیشنهاد می‌کنیم حتما بر اساس دستورالعمل‌های شرکت‌های تولیدکننده آنها، دیافراگم پمپ های دیافراگمی به شکل دوره‌ای عوض بشوند.

انواع پمپ‌های AODD می‌توانند مایعات مختلف و زیادی را پمپاژ نمایند‌. اسلاری‌ها یا همان ساینده ها، مایعات با غلظت بالا همانند چسب، انواع مایعات خورنده که شامل اسید و باز می‌باشند، حلال‌هایی نظیر بنزین و الکل و همچنین فاضلاب و انواع مایعات مشتعل و دارای مواد سمی از جمله این مایعات می‌باشند.

 

در ساختار پمپ‌ دیافراگمی صنایع الکترونیک سیل مکانیکی و یا قطعات متحرک نیازی به انجام فرایند‌های خنکاری و روان‌کاری نخواهد بود. به همین دلیل است که این پمپ‌ها قادرند تا بدون هیچ‌گونه محدودیتی به صورت خشک و یا بدون مایع فعالیت نمایند، بدون آنکه کوچک‌ترین آسیبی به بخش‌های متفاوت مکانیکی آن برسد.

دیافراگم این نوع پمپ‌ها دارای قابلیت خودمکش می باشند و تحت تاثیر عواملی نظیر غلظت مایع و یا سایز ورودی و خروجی این پمپ‌ها، می‌توانند قدرت مکش خود را تا عمق ۸ متری افزایش دهند.

در پمپ‌های AODD از برق به صورت مستقیم به عنوان محرک استفاده نمی‌کنند. از این نوع پمپ‌ها می توانید در مناطق با حساسیت بالا و قابل انفجار و اشتعال استفاده نمود.

هنگامی که دریچه هوای خروجی بالاتر از سطح آب قرار داشته باشد، می‌توانید از پمپ‌های دیافراگمی به طور غوطه ور استفاده نمایید.

معایب پمپ‌های دیافراگمی

این پمپ‌ها همانطور که دارای مزایای بسیاری می‌باشند، از معایب ویژه خود نیز برخوردارند. در ادامه به بررسی چندین مورد از آنها به صورت مختصر می‌پردازیم.

 

نوسان

جریان خروجی در این نوع پمپ‌ها دارای نوساناتی می‌باشد. در مواقعی که در خروجی پمپ‌ها به یک جریان یکنواخت و هموار نیاز باشد، امکان استفاده از این پمپ‌ها به تنهایی وجود ندارد.

 

فیلتراسیون

سیستمی که هوا را درون پمپ‌های دیافراگمی توزیع می نماید، نیروی مورد استفاده پمپ‌های AODD را فراهم می نماید. تجهیزات و قطعات این سیستم، با قیمتی ارزان به فروش می‌رسند. علاوه بر این موضوع برای خرید این قطعات هیچ‌گونه دغدغه و مشکلی وجود نخواهد داشت و به راحتی در دسترس متقاضیان قرار می‌گیرند. تعمیر و نگهداری آنها نیز بسیار ساده می‌باشد. با این وجود جهت پیشگیری از وقوع آسیب به محیط زیست می‌بایست انواع آلودگی‌ها از جمله روغن از هوای خروجی این سیستم ساده جداسازی شود.

 

یخ زدگی

گاها در هوای ورودی پمپ‌ها شاهد وجود رطوبت هستیم. در صورتی که این اتفاق بیفتد، می‌توانیم در سیستم توزیع و یا در دریچه هوا یخ‌زدگی‌هایی را مشاهده کنیم. جهت برطرف نمودن یخ‌زدگی‌های موجود در این سیستم می‌بایست از فشار درون مخزن باد کاسته شود؛ همچنین می‌توانیم از هیتر یا درایر نیز استفاده کنیم.

لرزش

همانطور که پیش‌تر به آن اشاره‌ شد، نوساناتی در جریان‌های خروجی از دیافراگم این دسته از پمپ‌ها وجود دارد. این نوسانات سبب می‌شود تا لرزش های آسیب زننده و مخربی ایجاد شود. جهت جلوگیری از آسیب‌زدگی به این سیستم لوله کشی، می‌توانید از لرزه‌گیر یا پالسیشن دمپر که در بخش خروجی پمپ بادی قرار می‌گیرد، استفاده نمایید.

سطح صدا

از آنجایی که دیافراگم این نوع پمپ‌ها می‌تواند دارای نوساناتی در خروجی پمپ‌ها باشد، صداهای بسیاری را از خود تولید می‌نماید؛ همچنین علت وجود این صداها را می‌توان خروج مدام هوا از دریچه‌ای به نام اگزاست تعریف نمود. البته استفاده از مافلر که در واقع نوعی صدا خفه کن هست، تا حد بالایی می‌تواند از صدای این پمپ‌ها بکاهد.

سخن پایانی

در صنایع مختلف نیازمند وجود پمپ‌هایی هستیم که دارای کارایی‌های مختلفی باشند. در این صورت می‌توانند محصولات را به طور اصولی با هم تلفیق کنند. از کارآمدترین و بهترین پمپ ها، می‌توانیم به پمپ‌های دیافراگمی اشاره کنیم. این نوع پمپ‌ها در کارخانه‌های شیمیایی و مواد غذایی و مواد دارویی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. پروسه‌ای بندی در این دسته از پمپ‌ها به صورت کامل می باشد. به همین جهت است که احتمال نشتی سیالات در این پمپ‌ها به صفر رسیده است. در صورتی که علاوه بر اطلاعاتی که در این مطلب به شما ارائه دادیم نیاز داشتید تا مشاوره‌های دیگری را نیز کسب کنید، می‌توانید با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟