وبلاگ

کاربرد پمپ دیافراگمی در آب و فاضلاب

تصفیه آب و فاضلاب کار پیچیده ای است که اغلب بیش از حد ساده و به اشتباه درک می شود. برای طیف وسیعی از شرایط از جمله پاکسازی اضطراری آب های آلوده ، انتقال زباله های خطرناک ، سیستم های نظافتی صنایع و تصفیه آب و فاضلاب برنامه ریزی گسترده نیاز است.تمرکز اصلی کارشناسان صنعت تصفیه آب و فاضلاب بر روی توانایی تشخیص وجود ذرات جامد و حذف موفقیت آمیز آنها می باشد. به همین دلیل انتخاب صحیح فن آوری سیستم پمپاژ که ثبات و خصوصیات حجمی را فراهم می کند بسیار حائز اهمیت است، به گونه ای که تضمین کند هر آن چیزی که وارد پمپ می شود بدون ریسک انسداد خارج شود. پمپ دیافراگمی دارای توان مکش بالا و همچنین بی نیاز از هواگیری می باشد. مکانیکال سیل نداشته و ضد انفجار می باشد و همچنین با کاربری بسیار آسانی که دارد، جهت پمپاژ انواع اسیدها، بازها، گاز مایع، روغن های خوراکی و صنعتی، حلال ها و غیره کاربری دارند و عملکرد آن به این صورت میباشد که با خاصیت جابجائی مثبت از ترکیب عمـل متقابل دیافراگـم هایی انعطاف پذیر در دو طرف پمپ باعث ایجاد جابجائی و انتقال سیال می گردد و امکان انسداد را تقریبا به صفر می رسانند. عملگر این پمپ ها فشار هوای وارده به ایر موتور ( Air Motor ) آن می باشد.بطوریکه وقتی هوا وارد ایر موتور پمپ می شود ایر موتـور با تنظیـم حرکت خود ، هوا را به سمت چپ و راست پمپ هـدایت می کـند و دیافراگـرم ها همــراه شفـت یا پیستـون مرکـزی به سمـت چـپ و راسـت حرکـت می کنند. هرچه فشار بالاتر رود حرکت و دبی پمپ بیشتر می شود ، ودر این زمان است که سیال از داخل پمپ عبور کرده و جابجا می شود.

انواع پمپ دیافراگمی شامل پمپ دیافراگمی بادی، پمپ دیافراگمی دستی و پمپ دیافراگمی الکتریکی می باشند. پمپ های دیافراگمی در صنایع آب و فاضلاب بسیار کارآمد هستند زیرا به گونه ای طراحی و ساخته شده اند تا بتوانند به راحتی مایعات حاوی مواد جامد را انتقال دهند. این پمپ ها همچنین در جابجایی طیف وسیعی از مایعات با ویسکوزیته بالا (غلیظ) کاربرد دارند.این پمپ ها دارای دو صفحه دیافراگم هستند و بسته به نوع سیال که آتش زا یا ساده هستند، از سیستم های الکتریکی و یا محرک های پنوماتیک بادی استفاده می شود.
در پمپ های دیافراگمی از شیرهای یک طرفه زبانه ای، توپی و سوپاپی استفاده می شود. پمپ هایی که دارای شیر زبانه ای هستند می توانند ذرات جامد ریز را از خود عبور دهند به همین دلیل برای استفاده در صنعت فاضلاب کارآمد هستند و ریسک مسدود شدن را تقریبا به صفر می رسانند. در این پمپ ها به دلیل وجود ذرات جامد و تمایل این ذرات به ته نشینی، خروجی پمپ در قسمت پایین محفظه پمپ قرار دارد تا سیال همراه ذرات جامد به راحتی خارج شود. در پمپ هایی که خروجی آن در پایین قرار دارد انتقال سیال ویسکوز با دبی پایین و فشار بالا به علت عدم خروج هوای داخل محفظه، جابجایی پمپ کاهش می یابد مگر این که دبی سیال بالا بوده و هوا همراه سیال تخلیه شود به همین دلیل این نوع پمپ ها بهترین نوع پمپ برای استفاده در صنایع آب و فاضلاب می باشند.

مزایای پمپ های دیافراگمی فاضلابی :

قابلیت نصب مستغرق
مقاوم در مقابل سایش
عملکرد خودمکش
قابلیت نصب پرتابل
توانایی کارکرد خشک
نصب و تعمیر و نگهداری آسان
مکش فوق العاده از عمق منفی
طول عمر بالا و کارکرد دائم

به همین دلیل چنانچه در واحد های صنعتی مشغول هستید و یا به نحوی با تصفیه فاضلاب ، سیستم های بازیافت روغن ، خدمات زیست محیطی و انتقال آب باران یا سیلاب سر و کار دارید استفاده از پمپ های دیافراگمی گزینه مناسبی برای شما است. این پمپ ها علاوه بر انتقال مایعات حاوی مواد جامد ، مقاومت بالایی در مقابل حلال ها ، مواد ساینده و شیمیایی دارند.

کاربرد پمپ های دیافراگمی در آب و فاضلاب:
تخلیه آب های آلوده
سیستم های تصفیه فاضلاب
سیستم های تحت فشار
حذف ذرات جامد در فیلتر های پرس
تصفیه آب شرب
تامین آب تصفیه شده
انتقال پساب و آب های سطحی
آبیاری
انتقال آب و فاضلاب از مخازن
فیلتراسیون

بسیاری از انواع پمپ دیافراگمی فشار قوی ،ضد آب بوده و می‌تواند به راحتی در داخل مخزن به شکل مستغرق نصب شوند. همچنین پمپ دیافراگمی بادی نیز می‌تواند همراستا یا بالاتر از سطح سیال نصب شوند.
لازم به ذکر است که پمپ وکیوم دیافراگمی به هواگیری نیازی نداشته و می‌تواند مکش مناسبی از عمق چند متری فاضلاب داشته باشد. و از دیگر مزایای استفاده آن برای صنعت فاضلاب این است که این نوع پمپ ها فاقد الکتروموتور بوده و در نتیجه می‌توان آن را به راحتی داخل باکس و مکان‌های بدون تهویه نیز نصب کرد.

علاوه بر آب و فاضلاب پمپ های دیافراگمی کابرد های دیگری هم دارند مانند:

۱- واحد های انتقال و فیلتراسیون آب ، فاضلاب و پسماندهای صنعتی

۲- تخلیه و بارگیری مخازن ، تانکر و کامیون های انتقال انواع سیالات

۳- بارگیری و تخلیه مخازن ثابت

۴- فرمولاسیون و حوضچه های تهیه مواد

۵- تجهیزات و واحد های فرآوری و بازیافت سیالات

۶- تجهیزات و سیستم های شستشو

۷- تجهیزات پُر کن و بسته بندی

در مجموع این پمپ ها علاوه بر انتقال مایعات حاوی مواد جامد ، مقاومت بالایی در مقابل حلال ها ، مواد ساینده و شیمیایی دارند. عمدتا در سیستم های تصفیه آب و فاضلاب از پمپ های دیافراگمی Heavy-Duty Ball استفاده می شود که در انتقال مایعات غلیظ و حاوی مواد جامد بسیار کارآمد هستند و مکش فوق العاده بالایی دارند.برای انتخاب پمپ دیافراگمی لجن کش فاضلابی مناسب می توانید با کارشناسان ما در واحد فروش تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟