وبلاگ

تفاوت پمپ دیافراگمی و پیستونی

پمپ ها بر اساس عملکرد به دو دسته ی کلی پمپ های جابجایی مثبت و سانتریفیوژ (گریز از مرکز) تقسیم می شوند. هر کدام از این دسته بندی ها نیز انواع مختلفی دارند. پمپ پیستونی و پمپ رفت و برگشتی دیافراگمی از جمله پمپ های جابجایی مثبت محسوب می شوند. این پمپ ها در برخی موارد کاربرد و عملکرد مشابه و همچنین دارای تفاوت هایی با هم هستند. در این مطلب علاوه بر تعریف مختصر این دو پمپ، شباهت و تفاوت پمپ پیستونی و دیافراگمی را نیز بیان می کنیم.

تعریف پمپ رفت و برگشتی دیافراگمی و پیستونی

از جمله پمپ رفت و برگشتی دیافراگمی ، پیستونی و پلانجری را می توان نام برد. پمپ های دیافراگمی و پیستونی را در مقاله های لینک شده به طور کامل توضیح داده ایم ولی در این قسمت نیز تعریف مختصر هر کدام را بیان می کنیم. می توان گفت عملکرد کلی آن ها یکی است.

به این صورت که در انواع پمپ دیافراگمی با حرکت رفت و برگشتی دیافراگم و در پمپ پیستونی با حرکت پیستون ها عملیات پمپاژ صورت می گیرد. زیرا که این حرکت رفت و برگشتی، باعث ایجاد مکش و در نتیجه آن، انتقال سیال به خارج از پمپ می شود. همین متفاوت بودن اجزای این دو پمپ، عامل یکسان نبودن قیمت انواع پمپ های رفت و برگشتی نیز می باشد.

شباهت انواع پمپ دیافراگمی و پمپ پیستونی

این پمپ ها مشترکات زیادی با هم دارند زیرا انواع پمپ های جابجایی مثبت، در یک طبقه بندی قرار می گیرند. که در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره شده است:

عملکرد و کارکرد آن ها شبیه هم می باشد.
انواع پمپ دیافراگمی و پمپ پیستونی می توانند مواد گازی شکل یا مایع را پمپاژ کنند.
استفاده در صنایع شیمیایی از اصلی ترین کاربرد های پمپ های رفت و برگشتی می باشد. از همین رو فروش پمپ رفت و برگشتی، جدا از نوع آن ها اغلب در موارد صنعتی است.

تفاوت پمپ پیستونی و دیافراگمی

هرچند طبقه بندی پمپ های رفت و برگشتی دیافراگمی و پیستونی در یک دسته می باشند، اما در برخی از ویژگی ها با هم متفاوت هستند. در ادامه سعی شده است به موارد مهم تفاوت پمپ پیستونی و دیافراگمی اشاره شود.

گفته شد که اساس عملکرد هر دو پمپ، حرکت رفت و برگشتی اجزای آن هاست. این قطعه در انواع پمپ دیافراگمی ، دیافراگم و پیستون در پمپ پیستونی ، نام دارد.
پمپ پیستونی در ساختمان خود احتیاج به پکینگ دارد، ولی پمپ رفت و برگشتی دیافراگمی نیازی به آن ندارد.
یکی دیگر از تفاوت پمپ پیستونی و دیافراگمی ، قیمت پمپ رفت و برگشتی است. معمولا قیمت پمپ پیستونی گران تر است و جزو پمپ های گران قیمت محسوب می شوند.
در پمپ پیستونی ، حرکت پیستون مستقیما باعث انتقال و پمپاژ سیال می شود. اما انواع پمپ دیافراگمی، دیافراگم از طریق پیستونی که به آن متصل است، حرکت می کند. به این ترتیب، این قطعه منقبض و منبسط می شود. در نتیجه حجم داخل پمپ مدام تغییر کرده و مایع را جا به جا می کند.
هرچند که پمپ های رفت و برگشتی در صنایع شیمیایی کاربرد دارند. اما چون وجود پکینگ، باعث نشتی سیال می شود، به همین دلیل کاربرد پمپ های پیستونی برای بعضی از سیال ها با محدودیت مواجه می شود. از جمله آن ها می توان به مواد شیمیایی گران یا خطرناک (اعم از سمی و خورنده) اشاره کرد. برای پمپاژ این نوع سیالات باید از پمپ های دیافراگمی استفاده شود.
شما می توانید برای دریافت مشاوره، استعلام قیمت و خرید محصولات مورد نیاز خود با ما در شهر پمپ تماس بگیرید. همچنین با ورود به سایت شهر پمپ می توانید محصولات پمپ دیافراگمی و پیستونی را به طور مجزا مشاهده کرده و مشخصات فنی آن ها را بررسی نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟